FAQ
Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over het XIS Keurmerk. Niet gevonden wat u zocht? Neem dan gerust contact met ons op.
Algemene vragen
Het XIS Keurmerk is een keurmerk voor de informatiesystemen van huisartsen.
Leveranciers van huisartsinformatiesystemen kunnen hun HIS aanmelden voor het certificeringsproces. Vanaf volgend jaar kunnen ook leveranciers van informatiesystemen voor huisartsenposten (HAPIS'en) hun systeem laten keuren.
Het XIS Keurmerk richt zich alleen op de informatiesystemen voor de huisartsensector.
Het XIS Keurmerk is een initiatief van de huisartsenkoepels InEen, LHV en NHG en koepel van HIS-gebruikersverenigingen NedHIS. Stichting LEGIO zorgt voor de organisatie en uitvoering.
Het XIS Keurmerk ontvangt voor de komende drie jaar financiering van het ministerie van VWS. Zorgverzekeraars Nederland financiert de auditkosten die leveranciers het eerste jaar moeten maken voor certificering.
Het XIS Keurmerk toetst of huisartsinformatiesystemen voldoen aan een aantal minimale eisen op het gebied van toekomstbestendigheid, gebruikersvriendelijkheid, veiligheid en gegevensuitwisseling. Het XIS Keurmerk is bedoeld om de systemen een kwaliteitsimpuls te geven.
Leveranciers bepalen zelf of ze het XIS Keurmerk willen behalen. Wel overlegt het ministerie van VWS met de NZa over een mogelijk vergunningenstelsel voor de toelating van ICT-systemen tot de markt op basis van keurmerken en certificering. Ook kunnen zorgverzekeraars het keurmerk op termijn verankeren in hun inkoopbeleid. Bijvoorbeeld door huisartsen die een systeem met het XIS Keurmerk aanschaffen te belonen.
Het XIS Keurmerk sluit aan op de plannen van de minister om de situatie op de zorg-ICT-markt te veranderen en de weg vrij te maken voor de uitvoering van het IZA en de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz). De minister wil dat zorgsectoren en leveranciers samen werken aan meer transparantie, innovatie, minder vrijblijvendheid en meer oog voor het publieke belang.
Toetsingseisen (normenkader)
De toetsingseisen voor de HIS'en vindt u in het HIS normenkader. In het normenkader staan de vereisten aan de systemen beschreven in functionele use cases vanuit het perspectief van de gebruikers.
Voor de totstandkoming van het normenkader stelt de werkgroep normenkader van het XIS Keurmerk een werkplan op met daarin thema’s van mogelijke conceptnormen voor dat jaar. De werkgroep haalt de thema’s en conceptnormen uit de voorraadagenda van het normenkader van het voorgaande jaar en kijkt naar de ontwikkelingen in de zorg, wet- en regelgeving, de digitaliseringsvisie van InEen, LHV en NHG en de afgeronde projecten van de HIPMA-tafel (huisartsenportfoliomanagement).
De werkgroep legt het werkplan met thema’s voor conceptnormen voor aan de adviesgroep en stuurgroep. De stuurgroep selecteert de voor dat jaar meest belangrijke thema’s. De conceptnormen worden verder uitgewerkt met normstellers, gebruikers en leveranciers en getoetst aan 5 criteria (toekomstgericht, praktijkgericht, haalbaar, maakbaar en toetsbaar). Afhankelijk van de beoordeling door de normstellers, gebruikers en leveranciers, wordt de conceptnorm opgenomen in het normenkader voor dat jaar. Komt een conceptnorm te vervallen dan wordt deze teruggestuurd naar de tekentafel of op de voorraadagenda gezet voor een volgende editie van het normenkader.
Ja, dat kan. Normstellers, leveranciers, gebruikers én andere partijen kunnen op elk moment suggesties voor nieuwe normen delen via de koepels (LHV, InEen, NHG en NedHIS). Het is echter aan de adviesgroep (InEen, LHV, NHG en NedHIS) en de stuurgroep van de sector om een keuze te maken. Deze keuze wordt jaarlijks in februari gemaakt.
Is voor de wens of het idee ontwikkeling door leveranciers vereist, dan moet het onderwerp mogelijk eerst geprioriteerd worden op de HIPMA-tafel voordat het als norm kan worden opgenomen in het normenkader. Gaat het om een wens of idee die onder ‘regulier onderhoud’ valt dan kan de norm mogelijk in het normenkader opgenomen worden zonder te zijn besproken op de HIPMA-tafel.
Het normenkader wordt jaarlijks geüpdatet. Daarbij wordt onder meer gekeken naar ontwikkelingen in de zorgsector, veranderende wet- en regelgeving en de algehele visie op digitalisering.
De leden van de autorisatiecommissie toetsen of het proces rondom de totstandkoming en het updaten van het normenkader correct is uitgevoerd en of bezwaren en opmerkingen over het normenkader correct zijn afgehandeld. Na deze toetsing rapporteren zij schriftelijk hun bevindingen aan de stuurgroep.
Bent u het niet eens met een toetsingseis in het normenkader? Vul dan het klachtenformulier in. De stuurgroep van het XIS Keurmerk neemt uw klacht/bezwaar in behandeling. Kijk voor meer informatie over klachten en geschillen in het keurmerkreglement.
Keurmerkproces
Heeft u interesse? Neem dan contact op met onze leveranciersmanager Toine van den Elshout.
Om het XIS Keurmerk te behalen, wordt het systeem ge-audit door een onafhankelijke auditor. Bij een positief resultaat krijgt u het keurmerk uitgereikt. Dit is 14 maanden geldig. Verlenging is 2 keer mogelijk door een zelftoets af te leggen (interne audit). Na verlenging met een zelftoets is het keurmerk wederom 14 maanden geldig. Daarna start de cyclus opnieuw met een audit door een onafhankelijke auditor op het meest recente normenkader.
Het XIS Keurmerk is na de eerste audit en de zelftoetsen in de daaropvolgende jaren telkens maximaal 14 maanden geldig.
Vragen over individuele normen
Bij verhuizing van een patiënt moet het patiëntdossier via een beveiligde omgeving volledig en juist overdraagbaar zijn. Zo blijft het dossier in stand ten behoeve van de continuïteit van zorg, zonder inhoudelijke handmatige aanpassingen. In de beschrijving van de norm staat dat bij deze overdracht privacygevoelige dossierdelen geblokkeerd kunnen worden. Dit is echter niet juist omschreven. Het blokkeren van privacygevoelige dossierdelen kan dan ook genegeerd worden.